Robert Havighurst merupakan seorang ahli psikologi Amerika yang terkenal dengan teori perkembangan sosio budaya dan antropologi. Beliau berpendapat perkembangan kanak-kanak amat dipengaruhi oleh persekitarannya. Ini bermakna perkembangan personalitinya juga turut dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma serta budaya masyarakat dan persekitarannya menurut beliau lagi faktor biologi, sosial dan psikologi juga mempengaruhi perkembangan seseorang individu.
Selain itu, Robert Havighurst juga memperkenalkan konsep tugas-tugas perkembangan. Tugas-tugas perkembangan merujuk kepada satu-satu tugas yang lahir pada satu-satu masa yang lahir dalam hidup individu tersebut. Kejayaan dalam mencapai tugas ini akan memberikan kegembiraan kepada individu tersebut manakala kegagalan akan membawa kesedihan dan kesusahan dalam melaksanakan tugas-tugas yang selanjutnya. Beliau telah membahagikan tugas perkembangan kepada tiga peringkat iaitu :
§ Peringkat Bayi dan Awal Kanak-kanak ( 0-6 tahun)
§ Peringkat Pertengahan Kanak-kanak ( 6-12 tahun )
§ Peringkat Awal Remaja dan Remaja ( 12-18 tahun )
Peringkat
|
Umur
|
Perkembangan
|
Lahir
hingga
awal
kanak-kanak
|
0 – 6
tahun
|
·
Belajar makan
makanan pepejal, berjalan,
bercakap, membuang najis dan
pengubahsuaian emosi
·
Belajar
perbezaan jantina
·
Membentuk konsep
‘betul’ dan ‘salah’
|
Kanak-kanak
|
6 –
12 tahun
|
·
Belajar
kemahiran fizikal untuk bermain
·
Membentuk konsep
diri yang sihat
·
Menguasai
kemahiran membaca, menulis
dan mengira
|
Awal
remaja dan
Remaja
|
12 –
18 tahun
|
·
Mengguna fungsi
badan dan deria dengan
berkesan
·
Belajar tanpa
bantuan
·
Boleh mengurus
kewangan peribadi
|
Robert Havighurst merupakan seorang ahli psikologi Amerika yang terkenal dengan teori perkembangan sosio budaya dan antropologi. Beliau berpendapat perkembangan kanak-kanak amat dipengaruhi oleh persekitarannya. Ini bermakna perkembangan personalitinya juga turut dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma serta budaya masyarakat dan persekitarannya menurut beliau lagi faktor biologi, sosial dan psikologi juga mempengaruhi perkembangan seseorang individu.
Selain itu, Robert Havighurst juga memperkenalkan konsep tugas-tugas perkembangan. Tugas-tugas perkembangan merujuk kepada satu-satu tugas yang lahir pada satu-satu masa yang lahir dalam hidup individu tersebut. Kejayaan dalam mencapai tugas ini akan memberikan kegembiraan kepada individu tersebut manakala kegagalan akan membawa kesedihan dan kesusahan dalam melaksanakan tugas-tugas yang selanjutnya. Beliau telah membahagikan tugas perkembangan kepada tiga peringkat iaitu :
§ Peringkat Bayi dan Awal Kanak-kanak ( 0-6 tahun)
§ Peringkat Pertengahan Kanak-kanak ( 6-12 tahun )
§ Peringkat Awal Remaja dan Remaja ( 12-18 tahun )
Peringkat
|
Umur
|
Perkembangan
|
Lahir
hingga
awal
kanak-kanak
|
0 – 6
tahun
|
·
Belajar makan
makanan pepejal, berjalan,
bercakap, membuang najis dan
pengubahsuaian emosi
·
Belajar
perbezaan jantina
·
Membentuk konsep
‘betul’ dan ‘salah’
|
Kanak-kanak
|
6 –
12 tahun
|
·
Belajar
kemahiran fizikal untuk bermain
·
Membentuk konsep
diri yang sihat
·
Menguasai
kemahiran membaca, menulis
dan mengira
|
Awal
remaja dan
Remaja
|
12 –
18 tahun
|
·
Mengguna fungsi
badan dan deria dengan
berkesan
·
Belajar tanpa
bantuan
·
Boleh mengurus
kewangan peribadi
|
Tiada ulasan :
Catat Ulasan