Jumaat, 15 Mac 2013

Teori Perkembangan Robert Havighurst



Robert Havighurst merupakan seorang ahli psikologi Amerika yang terkenal dengan teori perkembangan sosio budaya dan antropologi. Beliau berpendapat perkembangan kanak-kanak amat dipengaruhi oleh persekitarannya. Ini bermakna perkembangan personalitinya juga turut dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma serta budaya masyarakat dan persekitarannya menurut beliau lagi faktor biologi, sosial dan psikologi juga mempengaruhi perkembangan seseorang individu.

Selain itu, Robert Havighurst juga memperkenalkan konsep tugas-tugas perkembangan. Tugas-tugas perkembangan merujuk kepada satu-satu tugas yang lahir pada satu-satu masa yang lahir dalam hidup individu tersebut. Kejayaan dalam mencapai tugas ini akan memberikan kegembiraan kepada individu tersebut manakala kegagalan akan membawa kesedihan dan kesusahan dalam melaksanakan tugas-tugas yang selanjutnya. Beliau telah membahagikan tugas perkembangan kepada tiga peringkat iaitu :

§ Peringkat Bayi dan Awal Kanak-kanak ( 0-6 tahun)
§ Peringkat Pertengahan Kanak-kanak ( 6-12 tahun )
§ Peringkat Awal Remaja dan Remaja ( 12-18 tahun )



                 
Peringkat
Umur
Perkembangan
Lahir hingga
awal kanak-kanak
0 – 6 tahun
·          Belajar makan makanan pepejal, berjalan,
bercakap, membuang najis dan
pengubahsuaian emosi
·          Belajar perbezaan jantina
·          Membentuk konsep ‘betul’ dan ‘salah’
Kanak-kanak
6 – 12 tahun
·          Belajar kemahiran fizikal untuk bermain
·          Membentuk konsep diri yang sihat
·          Menguasai kemahiran membaca, menulis
dan mengira
Awal remaja dan
Remaja
12 – 18 tahun
·          Mengguna fungsi badan dan deria dengan
berkesan
·          Belajar tanpa bantuan
·          Boleh mengurus kewangan peribadi




Robert Havighurst merupakan seorang ahli psikologi Amerika yang terkenal dengan teori perkembangan sosio budaya dan antropologi. Beliau berpendapat perkembangan kanak-kanak amat dipengaruhi oleh persekitarannya. Ini bermakna perkembangan personalitinya juga turut dipengaruhi oleh nilai-nilai, norma-norma serta budaya masyarakat dan persekitarannya menurut beliau lagi faktor biologi, sosial dan psikologi juga mempengaruhi perkembangan seseorang individu.

Selain itu, Robert Havighurst juga memperkenalkan konsep tugas-tugas perkembangan. Tugas-tugas perkembangan merujuk kepada satu-satu tugas yang lahir pada satu-satu masa yang lahir dalam hidup individu tersebut. Kejayaan dalam mencapai tugas ini akan memberikan kegembiraan kepada individu tersebut manakala kegagalan akan membawa kesedihan dan kesusahan dalam melaksanakan tugas-tugas yang selanjutnya. Beliau telah membahagikan tugas perkembangan kepada tiga peringkat iaitu :

§ Peringkat Bayi dan Awal Kanak-kanak ( 0-6 tahun)
§ Peringkat Pertengahan Kanak-kanak ( 6-12 tahun )
§ Peringkat Awal Remaja dan Remaja ( 12-18 tahun )



                 
Peringkat
Umur
Perkembangan
Lahir hingga
awal kanak-kanak
0 – 6 tahun
·          Belajar makan makanan pepejal, berjalan,
bercakap, membuang najis dan
pengubahsuaian emosi
·          Belajar perbezaan jantina
·          Membentuk konsep ‘betul’ dan ‘salah’
Kanak-kanak
6 – 12 tahun
·          Belajar kemahiran fizikal untuk bermain
·          Membentuk konsep diri yang sihat
·          Menguasai kemahiran membaca, menulis
dan mengira
Awal remaja dan
Remaja
12 – 18 tahun
·          Mengguna fungsi badan dan deria dengan
berkesan
·          Belajar tanpa bantuan
·          Boleh mengurus kewangan peribadi


Tiada ulasan :

Catat Ulasan